
سهم راه آهن ایران از حمل بار در کشور رقم ناچیز 10 درصد را نشان میدهد. این در حالی است که حمل و نقل ریلی به دلیل مزایایی همچون مصرف سوخت کمتر و ضریب ایمنی بالاتر از اهمیت ویژهای برخوردار است. اهمیت این نوع حمل و نقل در شرایط بحرانی مانند جنگ 12 روزه نیز به اثبات رسید زمانی که سایر روشهای تجاری با اختلال مواجه شدند اما شبکه ریلی همچنان به فعالیت خود ادامه داد.
برخلاف ایران در کشورهای توسعهیافته عمده بار جابجا شده از طریق شبکه ریلی صورت میگیرد. محمدی کارشناس حوزه ترانزیت معتقد است دولت میتواند با تصویب قوانین الزامآور صنایع و کارخانهها را موظف به استفاده از خطوط ریلی برای انتقال بخشی از بارهای خود کند.
علاوه بر این پروژه راه آهن شلمچه-بصره که میتوانست مسیر مستقیمی را با عراق ایجاد کند هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. اتصال ریلی با کشورهای آذربایجان ترکمنستان و پاکستان نیز با مشکلات عملیاتی مواجه است که نیازمند رفع موانع و تسهیل در این زمینه است.