
چالش دپوی ۱۳۰ هزار کانتینر در بندر شهید رجایی سوالاتی را برانگیخته است.
نماینده مجلس خواستار بررسی دقیق علل انباشت این حجم کانتینر در این بندر شده است.
این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران مجلس خسارت ناشی از آتشسوزی اخیر را محدود به ۲۰۰۰ کانتینر اعلام کرده است.
برای روشن شدن ابعاد این موضوع باید به این نکته توجه داشت که زمان ترخیص کالا در بندر شهید رجایی در مقایسه با بنادر پیشرفته جهان بسیار طولانیتر است.
به طوری که این فرایند در بندر شهید رجایی بین ۶ تا ۶۰ روز به طول میانجامد در حالی که این زمان در شانگهای چین تنها ۴۸ ساعت و در سنگاپور ۱۲ ساعت است.
از جمله عوامل اصلی این کندی میتوان به تأخیر در تخصیص ارز اولویتدهی به کالاهای اساسی در تخصیص ارز و همچنین نقص در سامانههای گمرکی اشاره کرد.
به گفته کارشناسان این تأخیرها سالانه میلیاردها دلار به اقتصاد کشور خسارت وارد میکند.
یکی از فعالان در بندر شهید رجایی معتقد است که مشکل اصلی کمبود فضا نیست بلکه نیاز به یک سیستم هوشمند و کارآمد است.
با وجود استفاده از جرثقیلهای قدیمی روزانه حدود ۵۰۰۰ کانتینر در این بندر جابهجا میشود.