بلایی به نام شوتی  چرا ترمز ارابه‌های مرگ کشیده نمی‌شود

اسفند ۱۴۰۲ بود که فرماندهی کل انتظامی بر نابودی خودروهای شوتی تاکید کرد اما آمار حوادث و تلفات ناشی از تردد شوتی‌ها از جمله حادثه در قلب پایتخت که منجر به مرگ ۸ نفر شد نشان می‌دهد که هنوز ترمز این ارابه‌های مرگ کشیده نشده است.


رییس پلیس کشور با بیان اینکه خودروهای شوتی جلوه‌ای واضح از قاچاق و همچنین ناامنی اجتماعی هستند با اشاره به مرگ ۵۰۰ نفر از مردم و تعدادی از ماموران پلیس ناشی از رانندگی خطرناک این خودروها خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی به مسئله خودروهای شوتی شد.

پلیس معتقد است که برای ریشه کن شدن خودروهای شوتی علاوه بر برخورد سفت و سخت قضایی و انتظامی نیازمند از بین بردن عوامل آن یعنی مسدود کردن مجراها شریانات ورود کالای قاچاق هستیم.

پیامدهای فعالیت خودروهای شوتی فقط به موضوع قاچاق و برهم زدن نظم اقتصادی خلاصه نمی شود. یکی از معضلات این خودروها بی توجهی به تمامی قواعد راهنمایی و رانندگی است که یکی از دردسرهای ترافیکی برای پلیس تبدیل شده است.

رییس پلیس راهور فراجا نیز با اشاره به حوادث تلخ هفته‌های اخیر به واسطه تردد غیرقانونی و تخلفات خودروهای موسوم به شوتی از آغاز طرح پلیس راهور برای برخورد قاطع و جدی‌تر با این دسته از متخلفان خبر داد.

پدیده خودروهای شوتی علاوه بر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی که به‌طور مستقیم بر فساد اقتصادی اثر می‌گذارد پیامدهای جدی دیگری نیز به‌دنبال دارد. مهم‌ترین خطر ناشی از این پدیده گسترش قاچاق کالا است که از طریق شوتی‌ها انجام می‌شود. این کالاها ممکن است شامل محصولات قاچاق مواد مخدر داروهای غیرمجاز یا کالاهای دیگر باشند که واردات و صادرات آن‌ها به‌طور غیرقانونی انجام می‌شود.