
ایران و چین در احیای شاهراه تجارت جهانی جاده ابریشم قدمتی دو هزار ساله دارند. در قرن ۲۱ این جاده بار دیگر منافع راهبردی و بلندمدت ایران را با شریک تجاری اصلیاش رقم خواهد زد. چین در حال احیای این مسیر باستانی با طرح 'یک کمربند-یک جاده' است که تاکنون ۱۴۷ کشور به آن پیوستهاند.
موقعیت استراتژیک ایران در این طرح بسیار حائز اهمیت است. مسیر کنونی تجارت چین به اروپا و غرب آسیا عمدتاً دریایی است اما ایران با موقعیت جغرافیایی ویژه خود میتواند این مسیر زمینی را احیا کند. این امر منجر به کاهش هزینه و زمان انتقال کالا شده و ثبات بیشتری را برای بازرگانان فراهم میکند.
همکاری اقتصادی ایران و چین فراتر از تجارت کوتاهمدت است. چین در سالهای اخیر شریک تجاری نخست ایران بوده و حتی در دوران تحریمهای آمریکا خرید نفت از ایران را متوقف نکرده است. کارشناسان معتقدند ایران نیازمند همکاریهای بلندمدت و مصون از تحولات سیاسی است.
احیای مسیر شرق-غرب با محوریت ایران از دیدگاه متخصصان حملونقل میتواند جایگزینی برای مسیرهای ناپایدار منطقهای باشد. ایجاد کمیسیون مشترک با چین قزاقستان ترکمنستان و ترکیه میتواند مسیر ترانزیت شرق به غرب را تقویت کند.
اتصال ایران به کریدور چین-آسیای میانه-غرب آسیا (CAWA) این امکان را فراهم میسازد که شبکه ریلی چین از طریق آسیای میانه به خلیجفارس و دریای مدیترانه متصل شود. این امر ایران را به یکی از حلقههای اصلی در زنجیره ارزش جهانی تبدیل کرده و به انتقال پایدار انرژی کمک میکند.
با استفاده از دیپلماسی فعال و سرمایهگذاری هوشمندانه ایران میتواند جایگاه تاریخی خود را در تجارت جهانی تثبیت کرده و همکاری با چین را به یک مزیت پایدار تبدیل کند.